Salattu sähköposti - Opas asiakasviestinnän suojaamiseen

30. elokuuta 2018

"Хотели как лучше, а получилось как всегда"
"Halusimme parasta, mutta tuli samaa kuin aina ennenkin"
- Viktor Tšernomyrdin (1993)

EU:n tietosuoja-asetuksen täytäntöönpanon aikoihin sähköpostit täyttyivät suostumuspyynnöistä ja verkkopalvelut pop-up -ilmoituksista.

Loppukäyttäjien kiusaaminen sai paljon huomiota. Taustalla GDPR-projektit teettivät järjestelmämuutoksia, tietosuojaselosteita ja sopimusliitteitä.

Sitten kaikki loppui ja mikään ei muuttunut. Kävi niin kuin aina ennenkin.

Totta on myös, että suuret muutokset toimintatavoissa ovat hitaita. Pinnan alla jotain tapahtuu, mutta analyysi ja johtopäätökset vaativat ajan tuomaa perspektiiviä.

Vaikka asetuksen täytäntöönpanosta on vasta 3kk, väitän silti, että aito toimintatapojen muutos on tapahtunut. Sähköposti on pudonnut toisen luokan e-kansalaiseksi. Liitetiedostojen lähettämisen välttely on aiheuttanut enemmän sopeutumista asiakasviestinnässä kuin pelonsekaisin tuntein odotetut GDPR-henkilötietopyynnöt.

Puutteellisen tietosuojan vuoksi sähköpostia on kiusallista käyttää silloin kun tuntemattomien välillä viestitään luottamuksellista tietoa. Tai jos luotettujen yhteistyökumppanien kanssa viestitään suuria tietomääriä, esimerkiksi henkilötietoja. Ja tällaistahan tehdään paljon.

Nolojen tilanteiden välttäminen on varteenotettava voima asiakastyössä, sen tiedämme kaikki. 

Tästä syystä teimme oppaan, jossa kerrotaan mitä vaihtoehtoja on suojata viestintä, kun asiakkaasta tiedetään vain nimi ja sähköpostiosoite. Tiiviis ja nopeasti luettava opas on kattava katsaus sähköpostin salausmenetelmiin ja suojausvaihtoehtoihin.

Lataa opas

 

Mika Kukkonen on osakas ja operatiivinen johtaja Tietosi.fi -palvelua kehittävässä eTaika Oy:ssä. Mikalla on pitkä kokemus ohjelmistoalalla HR-sovellusten kehittämisestä ja henkilötietojen käsittelystä B2B-asiakasrajapinnassa.
LinkedInTwitter