Blogi | Tietosi.fi

Asiantuntija-artikkeleita ajankohtaisista tietosuoja-asioista

Sähköpostin heikot kohdat

28. syyskuuta 2018

​​​​​​​Maailman kuuluisin kalasteluviesti

Mitä sähköpostin heikko tietosuoja käytännössä tarkoittaa? Ainakin tietojenkalastelua ja identiteettivarkauksia, murrettuja sähköpostilaatikoita, tietoliikenteen salakuuntelua, ja viestien sisällön kyseenalaista luotettavuutta.

Lähettäjän näkökulmasta heikko tietosuoja tarkoittaa osittain käänteisiä riskejä mitä vastaanottajalle. Jos vastaanottajan ongelmana ovat tietojenkalasteluviestit väärällä identiteetillä, lähettäjän ongelmana on oikean identiteetin todistaminen.

Tässä artikkelissa käsitellään lyhyesti seitsemän sähköpostin tietosuojan ongelmakohtaa lähettäjän näkökulmasta. 

Miksi sähköposteja kannattaa suojata?

14. syyskuuta 2018

George W. Bush ja David Petraeus

Yhdysvaltojen liittovaltion poliisi FBI alkoi keväällä 2012 tutkimaan tapausta, jossa armeijan ylimpään johtoon kuulunut kenraali ja kaksi häneen liitettävää henkilöä olivat saaneet ahdistelevia nimettömiä sähköposteja Gmail-osoitteesta. Asiasta teki erikoisen se, että yksityiselämän väitteiden lisäksi viesteissä ilmeni salassa pidettävää informaatiota, kuten yksityiskohtia valtion ylimpien turvallisuusviranomaisten kalentereista…

Mitä on suojattu sähköposti?

7. syyskuuta 2018

Sähköpostiohjelma tietokoneen näytöllä

Lyhyt vastaus: Joukko tekniikkoja ja tuotteita, joilla sähköpostin tietosuoja ja luottamuksellisuus pyritään turvaamaan. Suojatun sähköpostin nimikkeen alle mahtuu monenlaista teknologiaa, joista osa on hyvin kaukana tavallisesta sähköpostista. Yhteistä on, että tavoitellaan tavallisen sähköpostin ydinkäyttökokemusta, viestin lähetystä sähköpostiosoitteeseen.

Salattu sähköposti - Opas asiakasviestinnän suojaamiseen

30. elokuuta 2018

Viktor Tšernomyrdin

"Хотели как лучше, а получилось как всегда"
"Halusimme parasta, mutta tuli samaa kuin aina ennenkin"
- Viktor Tšernomyrdin (1993)

EU:n tietosuoja-asetuksen täytäntöönpanon aikoihin sähköpostit täyttyivät suostumuspyynnöistä ja verkkopalvelut pop-up -ilmoituksista.

Loppukäyttäjien kiusaaminen sai paljon huomiota. Taustalla GDPR-projektit teettivät järjestelmämuutoksia, tietosuojaselosteita ja sopimusliitteitä.

Sitten kaikki loppui ja mikään ei muuttunut. Kävi niin kuin aina ennenkin.

Totta on myös, että suuret muutokset toimintatavoissa ovat hitaita. Pinnan alla jotain tapahtuu, mutta analyysi ja johtopäätökset vaativat ajan tuomaa perspektiiviä.

Apua, yritykseemme tuli ensimmäinen henkilötietopyyntö!

27. huhtikuuta 2018

Nainen katsoo sälekaihtimien välistä


”Mitä enemmän kuulen EU:n tietosuoja-asetuksesta (GDPR), sitä epämääräisemmältä se tuntuu. Vaikea hahmottaa. Pelottaa. Välillä toivon, että tulisi joku, joka räjäyttää sen pois.” Näin minulle kertoi mäntyharjulainen yrittäjä. Saman olisi voinut sanoa moni muukin tuttuni.

Myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu GDPR-pyyntöjen käsittelijöinä

Jokaisessa yrityksessä ainakin kolme toimintoa kohtaa asiakkaita päivittäin: myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu. Kaikki voivat saada GDPR:n oikeuttamia tietopyyntöjä. Tässä muutama esimerkki siitä, mitä voi tapahtua.