Blogi | Tietosi.fi

Asiantuntija-artikkeleita ajankohtaisista tietosuoja-asioista

Mitä on suojattu sähköposti?

7. syyskuuta 2018

Sähköpostiohjelma tietokoneen näytöllä

Lyhyt vastaus: Joukko tekniikkoja ja tuotteita, joilla sähköpostin tietosuoja ja luottamuksellisuus pyritään turvaamaan. Suojatun sähköpostin nimikkeen alle mahtuu monenlaista teknologiaa, joista osa on hyvin kaukana tavallisesta sähköpostista. Yhteistä on, että tavoitellaan tavallisen sähköpostin ydinkäyttökokemusta, viestin lähetystä sähköpostiosoitteeseen.

Salattu sähköposti - Opas asiakasviestinnän suojaamiseen

30. elokuuta 2018

Viktor Tšernomyrdin

"Хотели как лучше, а получилось как всегда"
"Halusimme parasta, mutta tuli samaa kuin aina ennenkin"
- Viktor Tšernomyrdin (1993)

EU:n tietosuoja-asetuksen täytäntöönpanon aikoihin sähköpostit täyttyivät suostumuspyynnöistä ja verkkopalvelut pop-up -ilmoituksista.

Loppukäyttäjien kiusaaminen sai paljon huomiota. Taustalla GDPR-projektit teettivät järjestelmämuutoksia, tietosuojaselosteita ja sopimusliitteitä.

Sitten kaikki loppui ja mikään ei muuttunut. Kävi niin kuin aina ennenkin.

Totta on myös, että suuret muutokset toimintatavoissa ovat hitaita. Pinnan alla jotain tapahtuu, mutta analyysi ja johtopäätökset vaativat ajan tuomaa perspektiiviä.

Apua, yritykseemme tuli ensimmäinen henkilötietopyyntö!

27. huhtikuuta 2018

Nainen katsoo sälekaihtimien välistä


”Mitä enemmän kuulen EU:n tietosuoja-asetuksesta (GDPR), sitä epämääräisemmältä se tuntuu. Vaikea hahmottaa. Pelottaa. Välillä toivon, että tulisi joku, joka räjäyttää sen pois.” Näin minulle kertoi mäntyharjulainen yrittäjä. Saman olisi voinut sanoa moni muukin tuttuni.

Myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu GDPR-pyyntöjen käsittelijöinä

Jokaisessa yrityksessä ainakin kolme toimintoa kohtaa asiakkaita päivittäin: myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu. Kaikki voivat saada GDPR:n oikeuttamia tietopyyntöjä. Tässä muutama esimerkki siitä, mitä voi tapahtua.

Viisi hyvää syytä toivottaa GDPR tervetulleeksi

21. huhtikuuta 2018

hymynaama, neutraali naama ja surullinen naamaKun Lordi oli juuri voittanut Euroviisut, Espanjan televisiossa käytiin tulosten selvittyä suomalaistyylinen keskustelu. Espanjalaisten asiantuntijoiden mukaan Lordin biisi ei oikeasti ollut paras, vaan suomalaiset voittivat, koska olivat hyödyntäneet markkinointia epäreilun tehokkaasti. Siis suomalaiset. Markkinoinnilla. Jos Suomi voi voittaa markkinoinnilla, niin Suomi voittaa koska tahansa digi- ja dataosaamisella. GDPR tekee siitä vielä helpompaa. Tässä viisi syytä, miksi.

Viisi syytä tunnistaa tietopyynnön tekijä luotettavasti

19. huhtikuuta 2018

henkilö huppari päässä tietokoneen ääressäKuvitteellinen suomalainen poliitikko on aikoinaan ollut netissä toimivan aikuisviihdesivuston asiakas. 25.5.2018 häntä esittävä henkilö ottaa sähköpostitse yhteyttä kyseiseen verkkosivustoon ja pyytää saada palvelun hänestä tallentamat tiedot vetoamalla EU:n tietosuoja-asetukseen. Sivuston asiakaspalvelu lähettää tiedot annettuun sähköpostiosoitteeseen ja seuraavalla viikolla tiedot julkaistaan Seiska-lehdessä… Näin voi käydä oikeasti. Miksi sinun yrityksesi kannattaa varmistaa, että henkilötietopyynnön tekijä on se henkilö, joka väittää olevansa?

6 – 10 / 10